Trede klimmen

Geloofwaardigheid van incongruentie


Toporganisaties en topteams worden geleid door top-leiders en top-managers. Ongeacht waar ter wereld maak ik dat mee. En wat maakt hen nu top? Deze leiders weten het fenomeen ‘vertrouwen’ te creëren. En, nog belangrijker, te behouden. Dit zijn organisaties en mensen die doen wat ze zeggen. Hun hele doen en laten is in overeenstemming met wat ze verkondingen. We noemen dit congruent. Congruente mensen zijn zeer waardevol voor organisaties, trekken klanten en leveranciers aan, zijn winstgevend en maatschappelijk betrokken. 

Onlangs was er een grote multinational welke graag een stap wou maken naar de bekende ‘pro-actieve’ trede. Ze waren ‘trede 3’ gecertificeerd. Deze trede staat bekend als ‘berekenend’. Kenmerken van deze berekende trede zijn dat er een enorm kosten – baten plaatje wordt gemaakt en beslissingen op financiële afwegingen worden genomen. Op papier klopt alles want het bedrijf ‘verstikt’ bijna in het hebben van regels en procedures. Een bedrijf kan daarmee aantonen dat het aan alle regelgeving voldoet. Papier is gewillig! De wijze van leidinggeven is dan ook vaak gebaseerd op het handhaven en naleven van die regels en procedures. Bij het ‘overtreden’ van de regels en procedures wordt hard opgetreden, hiermee wordt berekend gedrag van de werknemer in de hand gewerkt en schept weinig tot geen vertrouwen. Dit zal dus nooit een top organisatie worden als het zo blijft!

Maar hoe wil je je verder ontwikkelen? Hoe kom je ‘los’ van al die regels en procedures? Hoe wil je je medewerkers laten ervaren dat ze je wel kunnen vertrouwen? Dat is het moment waar je experts inroept die je verder helpen. Experts die congruent zijn in doen en laten en aantoonbaar weten waar ze over praten. Hun gedrag is al trede 4 gedrag en scheppen daarmee al de kaders. 

De grootste stap om verder te komen, naast vele andere stappen, is het aanpassen van leiderschap en de manier van leidinggeven. En dat kost tijd want dan praat je over gedragsverandering, of aanpassing. Dat is lastig (maar niet onmogelijk) bij een multinational vanwege de grote hoeveelheid leiders die er zijn in diverse lagen in de organisatie. Daarnaast hebben de leidinggevenden zich jarenlang ‘trede 3 – gedrag’ aangemeten en zijn hierin succesvol geweest. En het anders vastpakken van succesvol gedrag is voor veel mensen ontzettend lastig! Ze zijn immers gewend dat afwijken van de gestelde regels en cultuur tot ernstige sancties kan leiden.

Als je het één roept, wel willen trede 4, maar je laat in gedrag en beoordelingen nog steeds je oude trede 3 gedrag zien, dan ben je incongruent. Als iets dodelijk is voor je organisatie en alle stakeholders dan is het wel je incongruentie. Je blijkt niet te vertrouwen! Immers, vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Medewerkers blijven het oude gedrag vertonen, er veranderd dus niets!

Pro-actief willen worden maar voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten is een tegenstelling die niet te overbruggen valt. Incongruentie to the max! Trede 4 willen worden met trede 3 gedrag is gedoemd om te falen. Ambitie om te groeien maar berekenend roepen dat de expert te duur is en daarmee niet willen investeren is hetzelfde als de slager die roept dat je moet stoppen met vlees kopen. Hoe incongruent kun je zijn? Welke geloofwaardigheid roep je over jezelf af?

Jij wilt wel congruent zijn en groeien naar een volgende trede!  Weten hoe je wel je leiders congruent laat functioneren? Neem contact op via het contactformulier of mail nu: info@mannenvanstaalcoaching.nl